Ρίχνουμε τους Έλληνες μουσουλμάνους στην αγκαλιά της Τουρκίας

Ο δήμαρχος Ιάσμου δέχθηκε παρατήρηση από δύο δημοτικούς συμβούλους -κατά τη διάρκεια συνεδρίασης δημοτικού συμβουλίου- οι οποίοι τον ρώτησαν “για ποιο λόγο δεν λέει ανοιχτά ότι αισθάνεται Τούρκος” ενώ και οι δύο δήλωσαν ότι οι ίδιοι αισθάνονται Τούρκοι. Επί του θέματος μίλησε στον Focus FM και τον Στέφανο Δαμιανίδη ο συγγραφέας, Αναστάσιος Λαυρέντζος.

“Είναι μια συνήθης πρακτική αυτή που ακολουθούν διάφοροι που θέλουν να παίξουν το παιχνίδι του τουρκισμού στην ελληνική Θράκη” σημείωσε συμπληρώνοντας ότι “δεν μας εκπλήσσει, βέβαια, και ούτε θα μας ενοχλούσε αν πραγματικά το ελληνικό κράτος είχε μια σαφή πολιτική για τη Θράκη, αν δηλαδή είχε μια πολιτική απόκρουσης των όσων κάνει, σχεδιάζει κι εκτελεί η Τουρκία στην ελληνική Θράκη εδώ και πολλές δεκαετίες”. “Η Τουρκία έχει την ιδιαιτερότητα να μας έχει δηλώσει και να δηλώνει πάντα ρητώς και καθαρά ποιες είναι οι προθέσεις της”, υπογράμμισε.

Ο κ. Λαυρέντζος αναφέρθηκε στα γραφόμενα της διακήρυξης του Κεμάλ Ατατούρκ που περιλαμβάνεται στον “Εθνικό Όρκο” του 1920. “Λέει, λοιπόν, “σκοπός μας είναι η δυτική Θράκη να παραμείνει στα τουρκικά χέρια σαν ενιαίο σύνολο και, σε κατάλληλο χρόνο και ευκαιρία, να ενωθεί με τη μητέρα πατρίδα. Εμείς δεν μπορούμε να αποδεχτούμε την απαλλοτρίωση του τουρκικού αυτού τμήματος.”. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία για το ποιες είναι οι προθέσεις της Τουρκίας και, απαιτείται η ύπαρξη μιας πολύ συγκεκριμένης και μακρόχρονης εθνικής στρατηγικής για όλα τα θέματα. Δυστυχώς όμως, η ελληνική πλευρά -και στην περίπτωση της Θράκης- ακολουθεί μια ανακλαστική και αυτοσχεδιαστική πολιτική. Δηλαδή, συνήθως, αντιδρούμε σε αυτά που κάνει η Τουρκία, η οποία είναι ο νούμερο ένα παράγοντας που καταπιέζει αυτή τη στιγμή τους μουσουλμανικούς πληθυσμούς της Θράκης” ανέφερε.

Όσον αφορά το ιστορικό υπόβαθρο, εξήγησε ότι “οι πληθυσμοί αυτοί είναι αποτέλεσμα των εξαιρέσεων που έγιναν στην ανταλλαγή πληθυσμών το 1923 στη Σύνθηκη της Λωζάνης. Από τη μία μεριά, εξαιρέθηκαν οι μουσουλμανικοί πληθυσμοί της Θράκης και το τονίζω γιατί αυτή είναι η ρητή αναφορά. Η Λωζάνη αναγνωρίζει μόνο θρησκευτικές μειονότητες. Και αυτό είναι ακριβές: οι μουσουλμανικοί πληθυσμοί στη Θράκη είναι τρισυπόστατοι. Υπάρχει ένα στοιχείο που αυτοπροσδιορίζεται ως τουρκόφωνο, υπάρχουν οι Πομάκο -τους οποίους τους έχουμε αφήσει να πέσουν στην αγκαλιά της Τουρκίας- και υπάρχουν οι Ρομά, τους οποίους επίσης έχουμε επιτρέψει στην Τουρκία να τους προσεταιρίζεται και να τους ελέγχει. Εδώ είναι ένα στοιχείο καταπίεσης γιατί μιλάμε για δικαιώματα έκφρασης, ελευθερίας, οι κύριοι μας μίλησαν για δικαιώματα αυτοπροσδιορισμού, οι ίδιοι όμως και οι μηχανισμοί που βρίσκονται γύρω από αυτούς κάνουν ό,τι μπορούν για να κατασκευάζουν ταυτότητες στους Έλληνες μουσουλμάνους πολίτες της Θράκης. Και δυστυχώς το ελληνικό κράτος δεν αντιδρά με τον τρόπο που πρέπει. (…) Έχουμε το δικαίωμα του ατομικού αυτοπροσδιορισμού. Στον σύγχρονο κόσμο μπορεί κάποιος να δηλώνει ότι είναι οτιδήποτε, είναι δικαίωμα του να το δηλώνει ατομικά, δε μπορεί όμως να κατασκευάζει συλλογικές ταυτότητες και δεν μπορεί να προσβάλλει ή να καταπατεί τους νόμους του κράτους, στο οποίο ζει. Για παράδειγμα είναι καταπάτηση των νόμων ο συλλογικός προσδιορισμός που επιχειρούν με τους διάφορους τουρκοσυλλόγους που έχουν δημιουργήσει στη Θράκη”.

“Όταν δεν υπάρχει σαφής πολιτική επί δεκαετίες, βαθμιαία υποχρεώνεσαι να διολισθήσεις προς αυτά που κάνει ο αντίπαλός σου, και σιγά-σιγά τα αποδέχεσαι. Και φτάνεις, τελικά, ένα πρωί στη συνθηκολόγηση δηλαδή να αποδεχθείς μέρος ή όλα από αυτά που σου ζητάει”, κατέληξε ο κ. Λαυρέντζος.

Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη στον παρακάτω σύνδεσμο: